گشت‌های شبانه برخورد با نورپردازی‌های غیرضروری در مشهد فعال شد (۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴) مدیرعامل سابق پدیده شاندیز به زندان بازگشت (۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۴) کابوس تکراری قطعی برق قیمت امروز خودرو‌های خارجی و مونتاژی (۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۴) | تیگو ۸ پرومکس ۳ میلیارد و ۵۶۰ میلیون تومان ۸۰۰ هزار تومان خرج تراشی ماهانه اینترنت خانوار با افزایش ۷۵ درصدی قیمت قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۴) | پژو ۲۰۷ چند قیمت خورد؟ چطور فروش اقساطی را بدون خطا و با سرعت مدیریت کنیم؟ فروش ویژه سایپا به‌مناسبت سالروز آزادسازی خرمشهر، دوشنبه (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴) + لینک سایت طرح پیش فروش سایپا ویژه خودرو‌های فرسوده اردیبهشت ۱۴۰۴ اعلام شد + جزئیات مدیرعامل بانک مسکن: مردم توان بازپرداخت وام ۵۵۰ میلیونی نهضت ملی مسکن را ندارند تصویب قیمت ۲۰ هزار و ۵۰۰ تومانی برای خرید تضمینی گندم تداوم حرکت صعودی شاخص کل | بورس ۳۰ هزار واحد مثبت شد (۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۴) بیشترین سهم مصرف آب در خراسان رضوی مربوط به بخش کشاورزی است پنجشنبه‌ها در مشهد و خراسان رضوی تعطیل شد قیمت امروز دلار، طلا، سکه و بیت‌کوین (۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۴) + جدول رقابت نابرابر کارگر ایرانی با ۸.۵ میلیون کارگر افغانستانی واگذاری بیش از ۸ هزار و ۷۰۰ قطعه زمین به خانواده‌های مشمول طرح جوانی جمعیت در خراسان رضوی پیش‌بینی کاهش ۱۵۰۰ مگاواتی مصرف برق با تغییر ساعت ادارات تعمیرات نیروگاه‌ها از خروج بیش از ۸ میلیون یورو ارز از کشور جلوگیری می‌کند بررسی قیمت میوه و تره‌بار در مشهد (۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۴) | فلفل ۳۰ تا ۶۰ هزار تومان شناسایی ۶ هزار مشترک برق پرمصرف تجاری در خراسان‌رضوی | قطعی برق ۴۰۰ اداره پرمصرف (۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۴) قیمت طلای جهانی امروز (چهارشنبه، ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۴) اعلام شد علت تأثیرپذیری بازارهای مالی از مذاکرات چیست؟ قسط وام ودیعه مسکن ماهانه چقدر است؟ بانک‌ها تا پایان تابستان ۱۴۰۴، در روزهای پنجشنبه تعطیل شدند منتظر افزایش قیمت موبایل و خودروهای وارداتی باشیم؟ | بررسی تأثیر ضمانت‌نامه بانکی بر واردات خودرو و موبایل تأکید وزارت صمت بر ممنوعیت واردات کالا‌های خارجی مشابه تولید داخل شعب کشیک بانک‌ها روزهای پنجشنبه دایر است
سرخط خبرها

روند کاهشی تولید قطعه خودرو از ابتدای ۱۴۰۳ | قطعه‌سازان خراسانی در بن‌بست نقدینگی

  • کد خبر: ۲۹۰۶۷۴
  • ۰۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۸
روند کاهشی تولید قطعه خودرو از ابتدای ۱۴۰۳ | قطعه‌سازان خراسانی در بن‌بست نقدینگی
در مردادماه سال ۱۴۰۳، شاخص تولید رشته فعالیت خودرو و قطعات نسبت به ماه مشابه سال قبل کاهش ۱۳.۷ درصدی و شاخص فروش افزایش ۱۹.۱ درصدی داشته است، در مقابل نسبت به ماه قبل از آن شاخص تولید و فروش کاهش ۱۸.۶ و ۱۴.۴ درصدی داشته‌اند.

سرور هادیان | شهرآرانیوز؛ گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد که در مردادماه سال۱۴۰۳، شاخص تولید شرکت‌های صنعتی بورسی نسبت به ماه مشابه سال قبل کاهش ۴درصدی و شاخص فروش افزایش ۵.۳ درصدی را تجربه کرده‌اند. در مردادماه سال ۱۴۰۳، شاخص تولید رشته فعالیت خودرو و قطعات نسبت به ماه مشابه سال قبل کاهش ۱۳.۷ درصدی و شاخص فروش افزایش ۱۹.۱ درصدی داشته است، در مقابل نسبت به ماه قبل از آن شاخص تولید و فروش کاهش ۱۸.۶ و ۱۴.۴ درصدی داشته‌اند.

همچنین از ابتدای سال تقریبا هر ماه کمتر از ماه پیش از آن قطعه تولید شده و به فروش رسیده است. برای مثال به طور حدودی در تیرماه تولید قطعه ۱۰درصد و فروش آن ۱۲درصد کمتر از خرداد بوده و در مرداد نیز نسبت به تیر با افت ۱۷درصدی در تولید و ۱۶درصدی در فروش روبه‌رو بوده است. اکنون ۳۸۰واحد قطعه‌سازی در خراسان رضوی پروانه بهره برداری دارند که از این تعداد ۹۵واحد با ۱۵هزار نفر اشتغال، عضو انجمن قطعه‌سازی استان هستند و بیشتر قطعات موردنیاز شرکت‌های بزرگی مانند سایپا و ایران‌خودرو را در کشور تأمین می‌کنند. 

در ۹۵درصد از واحد‌های قطعه‌سازی استان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی ایجاد شده است. سهم قطعه‌سازان خراسان رضوی در تأمین قطعات موردنیاز خودروسازان کشور در سال ۱۳۹۷حدود ۱۱درصد بود که این میزان اکنون به ۱۷درصد رسیده است. خراسان رضوی بعد از استان‌های تهران و البرز، بیشترین سهم را در تأمین قطعات مورد نیاز خودروسازان کشور دارد. کاهش تولید قطعه خودرو در مردادماه می‌تواند زنگ خطری برای بخش تولید خراسان رضوی محسوب شود.

دلیل کاهش تولید قطعه خودرو

رئیس انجمن قطعه‌سازان خودرو خراسان رضوی در گفتگو با شهرآرا درباره علت کاهش شاخص تولید قطعات خودرو در ماه‌های اخیر می‌گوید: علت اصلی آن تأمین‌نشدن منابع مالی و تخصیص‌نیافتن ارز به واحد‌های تولیدی و قطعی برق است. محمدمهدی شکورزاده می‌افزاید: بانک مرکزی از ابتدای امسال تاکنون رویه بسیار سخت‌گیرانه‌ای برای تخصیص ارز در پیش گرفته است، این مسئله سبب شده تا تولیدکنندگان قطعه خودرو در تأمین مواد اولیه دچار مشکل شوند. مشکل بعدی قطعه‌سازان کمبود نقدینگی است. 

بانک‌ها حاضر نیستند که تسهیلات در اختیار تولیدکنندگان قرار دهند. وی ادامه می‌دهد: حدود ۵۰درصد از منابع بانک‌ها به سمتی می‌رود که نه تولیدی است و نه آنکه شاید به‌راحتی برگشت شود. این مسئله سبب شده تا بخش مولد در تأمین نقدینگی دچار مشکل شود. در واقع مشکل اصلی قطعه‌سازان هم‌اکنون کمبود نقدینگی، چه ارزی و چه ریالی است و این کمبود سبب مشکلات و کاهش فعالیت بسیاری در کسب‌وکار بازار قطعه‌سازان شده است. 

شکورزاده درباره ناترازی انرژی و قطعی برق و تأثیر آن بر تولید قطعات خودرو بیان می‌کند: به‌طور طبیعی قطعی برق تأثیرگذار است، اما عامل سوم را می‌توان قطعی برق دانست. کمبود برق سبب شد تا واحد‌های تولیدی نتوانند از تمام ظرفیت خود به‌خوبی استفاده کنند. البته اگر مواد اولیه تولید و تسهیلات در اختیار قطعه‌سازان قرار می‌گرفت ازآنجاکه این مسئله سبب رشد تولید می‌شد به طور حتم کمبود برق بیشتر لمس می‌شد.

ضرورت حمایت از قطعه‌سازان

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی هم می‌گوید: باتوجه‌به اشتغال زیاد در صنعت خودرو و قطعه‌سازی، باید برای کمک به تولیدکنندگان و رفع مشکلات آنها یک تدبیر ملی اندیشیده شود. 

فیروز ابراهیمی با بیان اینکه باتوجه‌به اشتغال بالا در صنعت خودروسازی‌مان، باید برای کیفیت، قیمت و زیانش یک تدبیر ملی اندیشیده شود، تصریح می‌کند: حدود ۳۰درصد قطعه‌سازی کشور متعلق به خراسان رضوی است. ازاین‌رو هرچقدر موانع و مشکلات این صنعت را برطرف کنیم به طور حتم این مسئله به نفع اقتصاد استان خواهد بود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->